Grab the widget 

Tuesday, March 23, 2010

Negeri2 Terikat Dengan Akta Petroleum 74 Akan Mendapat 20%

Baca betul2 n3 ini, negeri2 yang terikat dengan akta petroleum 74 ada harapan mendapat 20% royalty dari petronas, cuma rakyat negeri2 berkaitan hanya perlu memberi undi kepada Pakatan Rakyat pada PRU13 nanti.

Bagi negeri2 pantai barat semenanjung yang tidak terikat dengan perjanjian dalam akta itu akan di beri WANG IHSAN terus kepada Kerajaan negeri yang mentadbir negeri itu, tanpa mengira mana2 parti.

Buat masa ini KERAjaan Umno BN begitu liat dalam isu royalty Kelantan dan Terengganu.

Pakatan Rakyat bolih memikir kan cadangan ini, kerana petronas untung besar buat masa ini, cuma Wang tiris entah ke mana tanpa di audit, petronas stabil dengan perniagaan luar negara tanpa membabitkan hasil carigali dalam negara, walau pun royalti di bayar terus kepada kerajaan Negeri yang terikat dengan perjanjian sebanyak 20%, KERAjaan Tengah 5% dan hanya 5% pulak untuk di agih2 kan WANG IHSAN kepada Kerajaan2 negeri yang tidak terikat dan tidak mengeluarkan hasil minyak mereka samada di darat atau di laut, Petronas masih untung besar lagi, selama ni pun petronas tidak menyimpan wang royalty sebagaimana dalam perjanjian itu, kerana KERAjaan Tengah telah merompak dan menggunakan sewenang2 nya.

Ayuh rakyat Sabah dan Sarawak bersama lah dalam PR pru13 nanti, begitu juga rakyat semenanjung khusus nya pantai barat, sudah begitu lama KERAjaan sedia ada menipu dan merompak hak rakyat demi kepentingan peribadi pemimpin2 mereka.

Tiada cara lain lagi bagi rakyat untuk menikmati hasil bumi dengan cara yang betul, melainkan dengan KUASA PARLIMEN, KRRAjaan yang sedia ada adalah sebuah KERAjaan berdolak dalik dan RASUAH serta menindas rakyat.

Cadangan ini PR bolih memasukan dalam manifesto pilihanraya umum 13 nanti, ini bukan lah cadangan yang mustahil, cuma perlu membuat kajian terperinci.

0 comments:

Komen Terkini

lain lain artikel

Dinar-Emas.COM