Grab the widget 

Saturday, December 12, 2009

Isu Royalty Petroleum Kerajaan Tengah Jadi Barua

Perbelanjaan hasil petroleum negara umpama wang curi, dengan sewenag2 nya  digunakan untuk membiayai perbelanjaan operasi kerajaan, untuk menyelamatkan syarikat2 RASUAH yang gagal, membeli senjata, membina bandar-bandar megah di mana mana saja. Bukannya membantu membasni  kemiskinan di negeri2 termiskin, kekayaan minyak juga digunakan untuk kepentingan politik individu uBNrm.

Sepatut nya Sabah dan Sarawak tidak ramai yang miskin rakyat nya, kerana semasa Sabah dan Sarawak hendak menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia, adalah kerana janji dana pembangunan. Namun hari ini, meskipun sumber hasil bumi dan petroleum mereka banyak, mereka masih dalam kategori negeri  termiskin M’sia.

Ini amat berlawanan dengan matlamat asal penubuhan Petrons pada awal 1970-andulu, ketika Petronas ditubuhkan,  Majlis Pembangunan Petroleum juga ditubuhkan. Fungsinya adalah untuk memberikan nasihat kepada PM tentang cara penggunaan hasil petroleum, mengagihkan hasil petrolem secara adil  bagi pembangunan nasional. kerana di khuatiri hasil pengeluaran minyak tidak bertahan lama.

Tapi zaman NAJIB ini sudah melampau, wang hasil petroleum di belanjakan dengan bermuka2 dengan perojek membazir dan kepentingan individu tertentu uBNrm.

Terkini nyata Rakayat Kelantan, Sabah dan Sarawak di nafikan Hak dalam perjanjian hasil Petroleum antara Petronas dan Kerajaan Neger2, KERAjaan TENGAH yang menjadi BARUA dalam isu ini, laporan berkaitan bolih baca disini .

0 comments:

Komen Terkini

lain lain artikel

Dinar-Emas.COM