Grab the widget 

Monday, March 02, 2009

SULTAN AZLAN MEMBERI AMARAN

"Takhta boleh beralih dari istana ke muzium sejarah jika ia tidak diurus tadbir secara bijaksana dan adil. Sejarah menunjukkan bahawa kejatuhan sistem beraja bukanlah kerana sistem itu tidak baik, tetapi kerana berlakunya perilaku salah.

"Persengketaan sesama sendiri dan juga berpunca daripada Raja salah disembah nasihat oleh barisan pembesar dan pegawai istana yang memiliki kepentingan peribadi untuk menghimpun kekayaan atau mendapat pengaruh,"
titah baginda.

Betul la apa yang sultan lan kata tu, contoh paling mudahnya dimana sultan sultan yang masyhur seperti MELAKA, SINGAPURA, PATTANI sehingga sekarang hilang tanpa berita ?, sedih juga aku rasanya, kenapa ditinggal kan kami begini ? , tak dapet den nak nnolong nyo, maka tinggal lah 9 sultan atau raja di tanah melayu ini (sorry MALAYSIA) yang masih bersultan.

Masih berperanan lagi kah sultan2 yang masih ada lagi sekarang ini ?, khabarnya ada, ditulis catat dalam perlembagaan tanah melayu (sorry MALAYSIA) dan negeri negeri.

Di PERAK ?, yang kacau bilau ketka ini bagaimana ?, undang undang dilanggar peraturan disepak ketepi , pentadbiran kerajaan kucar kacir, rasa hormat sesama sendiri sudah hilang, kuasa rakyat dirompak, nafsu bermaharaja lela, seolah olah sudah tidak dapat lagi nak diperbetulkan semuanya haru biru.

Jadi disini lah peranan SULTAN harus di gunakan tanpa memehak pada mana mana, ambil saja jalan tengah BUBAR DUN PERAK serah kembali kuasa pada rakyat, biar rakyat bebas memilih antara BE ENDdan PR, habis cerita, sebagai sebuah negara DEMOKRASI yang dikatakan kuasa ditangan RAKYAT.

Cerita cerita lagi . tambah cikit, sri langka ada melayu tiada RASUAH UMNO kah kah kah !!!


0 comments:

Komen Terkini

lain lain artikel