Grab the widget 

Monday, February 09, 2009

TAK MELAYU HILANG TANPA SULTAN

Aku juga berketurunan sultan barangkali, tapi tak mungkin aku bercita cita nak jadi sultan, tambah tambah pada zaman moden ini, aku takut orang caci didalam blog atau laman laman web.

Kalau zaman dulu dulu sudah pasti aku jadi sultan, kerana zaman dulu orang semuanya PAGAN, bodoh bodoh, boleh ditipu tipu, buat apa aku jadi sultan kalau besok besok anak cucu aku jadi SENGKEK, sebenar itu hanya KALAU ( oghe kelate kato KALU)

 Info : Ada sejenis buah nama nya KALU juga, buah ini tak dimakan oleh monyet, berok, siamang dan haiwan haiwan lain, yang aku heran maanusia makan buah ini (KALU=KALAU) bengong sungguh ! .

Berbalik kepada cerita sultan, seronok agaknya menjadi sultan ni ye ?, aku bayangkan sekiranya aku menjadi sultan, orang menyembah aku untuk minta ampun, contoh perkataan “ sembah patik harap diampun”, tak ke megah aku ? , sekiranya aku nak sesuatu aku mintak saja pada kerajaan bawah payung aku, ewah ! bawah payung, aku tak payah menorah getah , jadi nelayan, petani, peneroka felda, tukang sapu bandaran,
Dan lain lain lagi lah ,
maknanya barang dipinta boleh, barang dikehendaki jadi.

Apa kata kalau kita pakat ramai ramai jadi sultan ?, aku ingat kita semua akan mati wo ! , dah semuanya sultan , aku perit dah baik toksah jadi sultan, semasa dalam mimpi aku jadi sultan terok wo !, rakyat aku tibai aku.

APA YANG AKU NAK KATA ADALAH :

Melayu PATANI ada sehingga hari ini walau pun sultan nya tiada, kabar nya cucu sultan PATANI  terakhir ada dalam parti RASUAH UMNO.

KERAJAAN MANA LEBIH DULU ANTARA MELAKA DAN PATANI ?


2 comments:

perunding said...

bijok mu.

saya ni taraf anak murid je dengan tok gawo.

tok ggawo said...

perunding !

kita semua adalah anak murid yang perlu diajar

ada ilmu perlu pada guru dan ada juga ilmu yang tak perlu guru

undang undang ALLAH wajib kita laksanakan sebahagian yang lain ALLAH serah kepada kita untuk menentukan nya.

Komen Terkini

lain lain artikel