Grab the widget 

Monday, November 15, 2010

Wei ! Bro Lu Tau Tahaluf ?

image Lu sudah daftar pemilih ?, wat pe ?, gua tak main la politik2 ni gua rock, semua politik2 ni nak kaya je, gua siapa offer lebih itu yang gua ikut………..enjoy lagi best.

Mejoh ! mu pati ggapo ?, pati GERAKAN…..tok ggeghok tokleh make, alooh buwi ko sep2 hok gilo politik johla, puak demo pung dok bbaloh semace, hok tu kato dio beto hok ning pulok kato puok dia pulok beto, malah bbaso kawe, taing nggundi jah demo nok ko kito, ISTILAH tugok mace2, wat pening ko kito jah….

Peratus pengundi ikut2 lebih ramai dari yang benar2 tahu apa itu politik, berapaimage ramai pulak pemimpin2 parti politik boleh berintraksi terus dengan golongan2 yang  boleh dikatakan “tak tahu apa2 pun” pasal politik berparti nih, parti2 politik pulak boleh memikirkan apa saja perkara2 yang boleh menghalalkan sebarang tindakan mereka bagi memperkuat kan parti masing2, berbagai2 istilah2 lama dan baru di bawa kepada khalayak, aku ingat ada pimpinan2 peringkat cawangan pun “tak tahu apa2 pun”, mereka juga bengong, ya tak ya mereka pun ikut2 jah jugak, yang pening2, mereka2 yang rebah, rocker2, merempit2 lagi lah “tak tahu apa2 pun”.

Weh ! bagaimana dengan golongan yang tak MAKAN dan MINUM dengan politik ?………………………….Umno pun kata dia sudah 60 tahun bertahaluf siasi dengan parti komponen BN dan Perikatan, sebab itu malaysia negara Islam no 1 dunia, 1Msia dan 1RM, sampai mampos pun Umno tak kata parti dia parti Kafir.

3 comments:

rempiters kg. peria. said...

boh !

suruh Spardi explain kat gua apa itu Tahaluf..........kkkkkkkkkk, SU MTD ?????

gedebeKB said...

Tok Gawo,
tahaluf adalah perkataan Arab, pengunaannya utk menampakan kearaban si pemakai kopiah,tahaluf ertinya pakatan yang diadakan antara satu pihak dengan pihak yang lain.
Dalam sejarah PAS, tahaluf politik sering belaku. Adakala PAS berjaya dalam tahaluf, dan ada juga PAS gagal. Adakala PAS rugi, dan ada juga PAS untung.
Misalnya, PAS teramat gagal dan rugi bila bertahaluf dalam pakatan Barisan Nasional. Sementara PAS untung bila bertahaluf dgn S46 pada 1990. Yang terbaru, PAS untung lebih besar bila bertahaluf dalam Pakatan Rakyat. Kerana bukan sahaja melibatkan politik, bahkan melibatkan dakwah dikalangan orang Islam dan bukan Islam.

gedebeKB said...

tok gawo,
dalam catatan :"Peratus pengundi ikut2 lebih ramai dari yang benar2 tahu apa itu politik, berapaimage ramai pulak pemimpin2 parti politik boleh berintraksi terus dengan golongan2 yang boleh dikatakan “tak tahu apa2 pun” pasal politik berparti nih, ....".

Memang benar, peratus kesedaran politik di kalangan orang melayu amat rendah, bahkan kebanyakan ahli PAS juga tidak ditarbiyyah dengan budaya berpolitik secara bijak.
Dalam sistem politik Islam, ada satu ilmu dipanggil siyasah as-Syari'eyah. Namun amat mengaibkan apabila pemimpin PAS, mengabaikan pengisian ilmu ini dikalangan pemimpin akar umbi. Mungkin pemimpin PAS Kelantan memikirkan bahawa ilmu kahwin ramai lebih penting daripada ilmu siasah as-Syari'eyah, atau mereka sendiri juga bodoh, seperti ubi badak di musim banjir.
Kalau mereka menggunakan kepala otak, bukan guna kepala lutut. Alangkah baik jika setiap pemimpin akar umbi diwajibkan menghadiri krusus mengenai ilmu politik. Siapa yang gagal menghadiri krusus ini, mereka tidak akan dibenarkan memegang jawatan dalam parti.

Kalu buat gini, barulah cerdik sikit pemimpin PAS Mengkebang, Guchil, manik Urai dan Dabong.

kata orang tua:
Tangkap ketam jala ikan,
Gulai lemak satan dimasukkan,
Perut jangan buncit-buncitkan,
ilmu diotak banyak-banyakan.

Komen Terkini

lain lain artikel