Grab the widget 

Thursday, May 06, 2010

Aku Pernah Bercita2 Menjadi RAJA atau SULTAN Masa Kecik Dulu

Masa kecik2 dulu bila berkesempatan menonton TV hitam putih yang menayangkan cerita2 Raja, ooooh ! seronok nya jadi raja dan sultan ni, ada dayang2, tukang2 TILIK, pengasuh, tukang USUNG kesana kemari, beristeri cantik cakap saja nak kepada siapa, titah saja, siap menyembah2 lagi khadam2 tanda akur pada titah raja.

Khadam2 dan bendahara bergadai NYAWA demi memenuhi perintah raja, pada raja tiada perbuatan SALAH semua betul, sambil mufti2 dan kadhi tidak membantah apa saja perintah raja, kerana sebarang keingkaran raja akan menjatuh kan HUKUMAN jam itu juga, tanpa merujuk mana2 KANUN2 kalau ada pun.

Hebat dulu2 raja2 ni, tapi bila aku menempuh alam persekolahan dan curi pergi majlis2 Agama, baru aku sedar rupa2 nya raja seolah2 merampas kuasa2 tuhan pulak, menghukm rakyat mengikut NAFSU jah, ada penasihat2 pun yang bodek2 jah, tok NUJUM paling raja suka, nujum yang bergeliga otak nya sering membuat RAMALAN2 yang menyenangkan raja, rupa2 nya raja juga BODOH tongong percaya pada benda2 HAYALAN.

Bila aku meningkat remaja dan dewasa aku dapat bezakan bila mana dalam cerita2 P.RAMLEE banyak sindiran2 tentang raja2, kadang2 ada scene2 yang terang terangan memperli raja2.

Kini aku bertaubat tak payah lah nak jadi raja2 nih……………………………..

1 comments:

merbok said...

dapat merasa jadi "RAJA SEHARI" sekali seumur hiduppun dah alhamdulillah.. yg lagi bertuah sepanjang hidup dapat jadi RAJA SEHARI sampai 3-4 kali hehehe... kira jadi raja jugak la tu.

Komen Terkini

lain lain artikel