Grab the widget 

Friday, March 19, 2010

Akta Petroleum Ku Li Yang Rangka

Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Najib tahu hasrat akta itu, kerana masa Ku Li menandatangani akta ini najib bekerja bawah Ku Li, razak pulak PM masa tu, Stopa dan Awe masa tu tak tahu PARTI apa lagi, 2 mamat ni lah PENDERHAKA pada KU LI dan seluruh rakyat kelantan, kerana 2 mamat ni tak tahu pun susur galur akta, ordinan dan undang2 berkaitan petroleum ini, sebab itu 2 mamat kelantan ni jangan nak pandai2  dan lebih dalam hal ini, bodoh buat cara bodoh, baik sokong saja Ku Li dan dok diam, kalau lebih menyalak menampak kan lagi bodoh piang.

Lagi pun 2 ordinan yang di gembar gembur kan olih UMNO ada lah undang2 lapok yang telah di MANSUHKAN setelah akta petroleum 74 di kuat kuasa kan, tujuan asal pun Akta petroleum ini adalah untuk memperbaiki undang2 berkaitan petroleum terdahulu.

INI ORANG YANG MERANGKA UNDANG2 ITU hanya dia saja tahu apa hasrat undang2 itu, orang lain MENGARUT saja:

"Mengikut undang-undang yang saya rangka dan masih dipakai sehingga sekarang Kelantan patut mendapat SONY DSCroyalti minyak," katanya ketika berucap pada majlis sambutan Maulidur Rasul di Sekolah Agama Saniah di sini.

Tengku Razaleigh berkata beliau menubuhkan Petronas kira-kira 37 tahun lalu atas arahan Perdana Menteri kedua Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein yang ketika itu negeri-negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang tidak mempunyai telaga minyak.

Katanya Abdul Razak mahukan beliau merangka satu draf undang-undang supaya negeri-negeri itu akan mendapat royalti minyak sebanyak lima peratus sekiranya telaga minyak dijumpai berhampiran dengan sesebuah negeri itu tanpa menyebut jarak dari pantai.

Menurutnya hasil penubuhan itu Petronas menyumbangkan RM75 bilion setahun kepada kerajaan pusat iaitu 42 peratus daripada pendapatan punca hasil negara. [lihat sini]

0 comments:

Komen Terkini

lain lain artikel

Dinar-Emas.COM