Grab the widget 

Friday, March 05, 2010

Jatuh Sebuah Kesultanan

Sebuah empayar Islam terbesar zaman moden kerajaan Turki Uthmaniyyah JATUH kerana kelemahan pemerintah nya.

Sultan-sultan Uthmaniyyah yang terakhir sememangnya sudah tergelincir jauh daripada landasan perjuangan nenek moyang mereka. Mereka tidak mengingati bahawa kerajaan turki uthmaniyyah dibina atas dasar iman dan taqwa sultan2 nya yang terdahulu.

Keperibadian pemerintah yang lemah menyebabkan kerajaan Turki Uthmaniyyah telah mengalami kemerosotan.

Sultan dikatakan suka berfoya-foya, suka berhibur, rakus dan mempunyai sifat yang tamak, mereka sudah leka dengan kemewahan dunia sehinggakan mereka tidak mempedulikan hal kebajikan rakyat.

Hal ini dapat dilihat pada zaman pemerintahan sultan Salim II pada tahun 1566 sehingga 1574, dia dikatakan suka minum arak dan sering berfoya-foya dengan dayang-dayang istana, sehingga dikatakan baginda meninggal dunia disebabkan terlalu banyak minum arak.

Aku ingin mengingat kan diri aku dan orang lain juga, jangan permain2 kan dengan kuasa, tambah lagi kuasa yang diberi RAKYAT, rakyat akan menghukum sekiranya mereka di permain2kan, rakyat sanggup ke jalan raya jika hak mereka di nafikan, keengganan kerajaan najib Tun Razak menunaikan hak Kelantan untuk mendapat bayaran tunai royalti minyak mungkin akan menyebabkan isu itu dibawa ke jalan raya, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Lihat ! apa dah jadi dengan Turki sekarang……….mana Tok Ppeti ?

0 comments:

Komen Terkini

lain lain artikel

Dinar-Emas.COM