Grab the widget 

Thursday, December 10, 2009

Masalah Hujung Tahun Dan Awal Tahun Kerajaan Weih !

Aku ni rakyat, orang lain selain kerajaan juga rakyat, masalah nya aku dan rakyat lain tak bolih mengurus kerajaan, setakat seperti anjing menyalak bukit bolih la.

Kerajaan bolih mengurus aku dan rakyat lain, itu lah keistimewaan kerajaan, kerajaan betul atau tak betul aku dan rakyat lain terpaksa akur, tunggu 5 tahun kalau pun nak tukar kerajaan, itu pun bergantung kepada majority.

Masalah rakyat, tak semua kerajaan tahu, atau kerajaan buat2 tak tahu, kerajaan kelantan akhir2 ini lebih berpolitik, berusaha untuk mengukuh kedudukan individu, rakyat hancuss, masing2 dengan group masing2.

Hujung tahun rakyat yang berpendapatan rendah semakin kalut, yuran sekolah, uniform sekolah, buku2 sekolah dan yuran, tambah di kelantan baru lepas tengkujuh, tersangat perit kalau yang beranak ramai, 1 lagi kalau anak dapat tawaran melanjutkan pelajaran ke IPTA IPTS, yuran saja ribuan RM, mana nak cari duit sebanayak itu.

Khabar nya, kata nya, dengar nya, ada insentif dari agensi2 kerajaan ?, MAIK, YIK, YAKIN dan sebagai nya, yang bodoh2 dibawah ni hanya mendengar saja lah, tak tahu nak ikhtiar macam mana.

Ada Tok Penghulu, tok Penghulu Bangang, ada Ketua cawangan, Ketua cawangan bangang, ada tok wakil, tok wakil bangang, semua nya bangang sebangang nya, kalau kena pada keluarga atau orang terdekat dengan nya, lajuuu jah diurus dan mengambil berat, bukan duit mak bapak diorang pun, yang aku tahu MAIK ada sedia ZAKAT untuk budak belajar, hanya penjawat2 bangang tadi tolong saja, ambil borang , mengsah kan borang dan tolong serah kan kepada pihak berkenaan saja, itu pun payah, BANGANG…………time mengundi dalam lobang cacing cari lagi, BANGANG.

Bbaloh beghebut pakat la, wat bbucit puok2 demo jah, hok bbawoh bia mapuh keghing……………………….

0 comments:

Komen Terkini

lain lain artikel