Grab the widget 

Sunday, November 08, 2009

Di Kelantan Pasangan Baru Mahu Kahwin Perlukan TAULIAH

Peraturan ini telah sekian lama di wajibkan kepada setiap pasangan baru yang ingin berkahwin di Kelantan.

Mereka perlu menghadiri Kursus perkahwinan terlebih dahulu sebelum mendapat satu TAULIAH atau Sijil Perkahwinan, biasanya pihak berkuasa MAIK yang menganjurkan kursus itu.

TAULIAH atau sijil aku rasa sama jah, tapi, tapi, tapi perlu diingat………….kepada sesiapa yang telah belajar di sekolah Agama YIK lepasan SPMU atau STU di kecualikan dari mendapatkan TAULIAH atau SIJIL PERKAHWINAN, ini kalau tak silap aku lah.

Kelantan ni sesetengah peraturan tu bolih dikira CERDIK jugak, ye lah, mengenai sijil kursus perkahwinan ni, di sekolah agama sudah semesti sudah di ajar segala asas Fardhu ‘Ain malah lebih dari itu, memang patut pun lepasan sekolah Agama ni di kecualikan Sijil itu.

Tapi di SELANGOR bodoh sikit, dah jadi Pensyarah, Guru dalam bidang Agama pun, bila di luar jah, kena dah, kena ada TAULIAH pulak, itu bodoh nama nya, BUDAK KECIK PUN HERAN……………..kadang2 penguasa yang bertanggungjawab tentang Tauliah tu pulak saja2 mengendap, nak cari siapa yang Top buat ceramah atau mengajar Agama tanpa Tauliah untuk dikenakan tindakan, kerana apa ?, kerana ada agenda politik suku agama suku peraturan peninggalan penjajah KAFIR dulu.

Siapa saja yang buat peraturan macam itu adalah ORANG JAHIL DAN KOLOT, kerana menyekat orang Islam yang diiktiraf keilmuan olih pusat pengajian tinggi dari berdakwah kepada Rakyat.

0 comments:

Komen Terkini

lain lain artikel